-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15863 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر كسي در ماه رمضان شك كند به تكليف نرسيده و بعد معلوم شود كه بهتكليف رسيده حكم روزههايي كه نگرفت
اگر به اندازهئ كافي تحقيق نموده

و يقين پيدا كرد كه به حد تكليف

نرسيده و روزه نگرفت، چنانچه

بعداش خلاف آن روشن شد (يعني

فهميده مكلف بوده) بايد قضاي

روزهها را بگيرد و كفاره لازم نيست.

البته بايد قضاي آن را تا ماه رمضان

آينده بگيرد و اگر بدون عذر شرعي

تا ماه رمضان آينده تاخير انداخت

بايد براي هر روز يك كفاره (يعني

750 گرم گندم، نان، آرد، برنج و يا

امثال اينها) به فقير بدهد. اما اگر

بدون تحقيق و بررسي روزهها را

افطار كرد و بعد فهميد مكلف بوده،

علاوه بر قضا كفاره نيز لازم است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.